(Találkozónk helyszínéül a Balassi Bálint utcai MagNet Közösségi Pontot választottuk.)
A Bertalan és Barnabás című Papírszínház-mese volt talán az első, amit láttam tőle, és bár imádom a Réber László-féle változatot, a dagadt, óriáshurka-szerű tacskóikrek talán mégis jobban visszaadják, hogy milyenek is lehetnek ezek az elkényezetetett kutyák Janikovszky Éva meséjében.
Kedves és természetközeli
Schall Eszter minden munkájából, rajzaiból, ékszereiből, sőt egész lényéből árad a kedvesség, a báj és a természetesség, úgy, hogy közben izgalmas és letisztult is. Budakeszin lakik, közel az erdőhöz és a Vadasparkhoz, így majdhogynem mindennapos számára az erdei állatok, kismadarak közelsége, látványa. Rajzain nagyon sok állatfigura jelenik meg, nem véletlenül...
Gyerekrajzok és gyerekkori álmok
Eszter már gyerekként is órákig elfoglalta magát a rajzolással, élvezte az érzést, hogy megalkothatja a fejében megjelenő képeket. Lelkesen elmerült a színekben, formákban és szagokban, amik a festéshez, rajzoláshoz kapcsolódtak. Kamaszkorában gyakran álmodozott arról, hogy milyen is lenne, ha egyszer az ő alkotásait is meg lehetne vásárolni egy boltban, közben továbbra is nagy élvezettel alkotott, írt. Humán beállítottságú emberként a pszichológia és a szociális segítségnyújtás, a bölcsészet területe vonzotta, később az ELTE Ifjúságsegítő szakán tanult.
Sikerek grafikusként
Mindössze kilenc éve kezdett el a grafikával professzionális szinten is foglalkozni, amikor egy barátnője tanácsára jelentkezett egy művészeti iskolába (Novus). Digitális grafikusként 2009-ben végzett, majd az elismerések sem várattak sokat magukra: 2010-ben elnyerte "Az év digitális festője"díjat a BPIX 2010 digitálisfestmény-versenyen, 2011-ben az Aranyvackor gyermekkönyv-illusztrációs pályázaton különdíjat kapott, a Csodaceruza pályázatán pedig 2. helyezést ért el. Ugyanebben az évben az ARC-ELMŰ poszterverseny győztese lett. 2012-ben a HAUG poszterdizájn-verseny 2. helyezését kapta meg. Bájos rajzaival, pozitív üzeneteivel nagy hatással van mindenkire, aki kapcsolatba kerül az alkotásaival.
Eszter gondosan ápolja azt a kreatív csatornát, amelyen keresztül el tudja érni azokat a képeket, amiket később megalkot. Emellett a természetből és az általa izgalmasnak tartott emberek által megosztott képekből, hangulatokból inspirálódik. Ecset helyett többnyire az ujjával rajzol, a touchpad-en alkot, imádja a digitális technika nyújtotta végtelen variációs lehetőséget, és az alkotás minden fázisát szereti. Az is nagyon izgalmas számára, amikor még fogalma sincs, mit fog rajzolni, és csak hangolódik, majd amikor hozzálát, és a képernyőn alakulnak a formák és a színek, aztán amikor végre készen van, az is nagy örömmel tölti el.
Kisvállalkozóként maga osztja be az idejét és igyekszik minden jelentős vásáron (Vörösmarty tér, WAMP, Sziget, Művészetek Völgye, bécsi karácsonyi vásárok) részt venni, aminek a szervezése, adminisztrációja sok idejét igénybe veszi. A vásárokban nagyon népszerűek a termékei, ezért idén a határidőnaplók, képeslapok, ékszerek mellett bővíti a választékot, női táskákkal, hátizsákokkal, neszeszerekkel is készül majd.
Kiállítások, gyerekkönyvek
Az utóbbi években több kiállítása is volt (BPIX digitális művészeti központ, Galéria Lénia, Drunk Tailor, Odeon, Castro Bistro, Klebelsberg Kultúrkúria, KisVilla), és számos könyvet illusztrált, a lista pedig egyre csak bővül: Nyulász Péter: A baba bab (Betűtészta Kiadó, 2011), Alfred Jarry: A két ÜBÜ-dráma (Cartaphilus, 2011), Tarka kutya, hová mégy? (Kolibri Kiadó, 2012), 365 nap inspiráció (Libri, 2012), 365 nap boldogság (Libri, 2012), Bertalan és Barnabás (Papírszínház, Csimota Kiadó, 2014), Itt vagyok, ragyogok! (Kolibri Kiadó, 2014), Nemes Nagy Ágnes: Mennyi minden! (Móra Kiadó, 2014), Miklya Zsolt: Végtelen sál (Móra Kiadó, 2015), Fellinger Károly: A kincsesláda (AB-Art Kiadó, 2015), Molnár Krisztina Rita: Mákszem és Gubó eltűnődik (Szabadtéri Néprajzi Múzeum, 2015), Nemes Nagy Ágnes: Az aranyecset (Móra, 2015), Szabó T. Anna: A fűszermadár (Magvető, 2015). Magánkiadásban egy szeretett nagypapa emlékére létrehozott családi mesekönyvsorozatot is elkészített egy Hollandiában élő magyar család számára. Jelenleg egy felvidéki népmesegyűjteményen dolgozik (Ilka vára: Mátyusföldi és felső-csallóközi mesék, mondák, anekdoták Fellinger Károly gyűjtéséből és feldolgozásában).
Ékszerekbe rejtett mesék, hagyományok
Eszter hamar rátalált arra a technikára, ami lehetővé teszi, hogy ékszerben is megjelenítse a grafikáit, vagy az általa átdolgozott, korszerűsített népművészeti motívumokat: a kis képet üveg alá rakja és úgy teszi hordhatóvá.Évekig néptáncolt, és mindig vonzódott a néprajzhoz, ezért időnként módszeresen feldolgozza az egyes tájegységek hagyományos hímzésmintáit, színeit, és modernizálja, felhasználja azokat az ékszereken is. Nyakláncain, fülbevalóin így jelennek meg a matyó, rábaközi vagy kalotaszegi minták.
STAMPP
Mivel időközben a fenti üvegékszerekhez hasonlót többen elkezdtek készíteni, Eszter egy új, letisztultabb, egyszerűbb vonal felé is nyitott, ezért megalkotta a STAMPP kollekciót. Egy vésnökkel készíttetett speciális beütőszerszámokat, elsőként egy rókafejes motívummal, amit később újabbak (elefánt, szívecske, horgony, fenyőfa, kismadár) követtek.
Barátságos arculatok
Nemrégiben a szitázásba is belevágott, így egyre több textílián láthatók majd a kedves kis rajzok, pozitív üzenetek.
A képek forrása: www.schalleszter.com, Eszter blogja és hivatalos Facebook-oldala, STAMPP kollekció Facebook-oldal. Schall Eszter portré: Molnár Kata
Öröm volt Eszterről olvasni! Nagyon inspiráló!
VálaszTörlésKöszönöm! Jön még sok-sok inspiráló ember bemutatkozása a blogra, a Facebook-on pedig márciustól 10 héten át nyerhetsz tőlük ajándékokat is! ;)
Törlés