"Majd meglátja, hogy ő - még nem tudja, pontosan, hogy mit, de - valami neki magának is tetsző valódi és jó dolgot fog csinálni az életéből. Olyat például, amilyen néha a beeső napfény csíkja a szőnyegen. (...) Vagy akár, amilyen a bodzaillat annak, aki szereti." (Ottlik Géza: Buda)

2017. június 29., csütörtök

Nagy Klaudia képzőművész, dizájner

Nemrég Nagy Klaudiával beszélgettem, akinek a munkáival már sok helyen találkozhattatok. Fából készült tárgyakra égetett grafikái dizájnboltokban és -vásárokon is megtalálhatóak, ráadásul most festőként élete első önálló kiállítására készül. Klaudia egy okos, kitartó és őszinte ember, aki nem fél új utakra lépni.


Gyerekkor, tanulmányok
Klaudia a gyerekkorát Sopronkövesden töltötte igazi idilli falusi környezetben, kiscsirkék és nagymamák között. Mindig is rajzolt, agyagozott vagy nemezelt, kézműves táborokba járt, és ösztönösen leképezte azt, ami a fejében megjelent. 8 éves korában Sopronba költözött a szüleivel, majd Pécsett járt egyetemre, ahol néhány évig biológusnak tanult. Végül rájött, hogy a festészet érdekli igazán, így a Nyugat-Magyarországi Egyetemre jelentkezett, ahol minden évben elnyerte az egyetem művészeti ösztöndíját.

Klaudia 2011-ben a festő szakos diploma megszerzése után egy külföldi ösztöndíjjal Dániába ment, ahol festészetet és ékszerészetet tanult a bornholmi népfőiskolán. 2012-ben a multimédia dizájner szakra is járt az Erhvervsakademi Sjealland-on, majd Koppenhágában egy művészeti boltban találkozott Gerry Dinnage festő-restaurátorral, aki a munkáit látva soron kívül felvette az akkor már telt házzal induló művészeti iskolájába.  A Dániában töltött inspiráló időszak után hazatérve hozta létre az NKdesign márkát, amely a fából készült eszközökre pirográf technikával (tűzírással) készített termékeket foglalja magában.






Hagyományok és családi értékek

Klaudiát megihlették a falusi háztartásokban megtalálható, fa táblákra égetett házi áldások, ezek kapcsán elkezdett különböző faanyagokon (ládákon, deszkákon, fakanálon) kísérletezni. Munkáira alapvetően jellemző a játékosság és a kísérletezőkedv, és azt is élvezi, hogy szinte végtelen számú lehetőséget rejt magában, hogyan is reagál egy adott fafelület a pirográf fejre, mivel minden fa keménysége, erezete, természete, nedvességtartalma, kora különböző. Elsősorban portrékat készít, igyekszik a jellegzetes vonásokat megragadni és megjeleníteni a vágódeszkákon, poháralátéteken megformált alakokban.



A konyhai eszközök (fakanál, vágódeszka, poháralátét) ötletét részben a családi ebédek is adták, Klaudia családjában ugyanis a vasárnapi ebéd - melyeken a szülei mellett a nővérével együtt vesz részt - minden körülmények között szent és sérthetetlen. Ilyenkor a tipikus menü a rántott hús krumplival, sőt néha előkerül a pálinka is.



Természetszeretet és környezetvédelem
Klaudiának a hagyományok és a család mellett nagyon fontos a természetes anyagok használata és a környezet védelme, ezért deszkáinak alapja a hidegen sajtolt len- vagy dióolajjal kezelt formatervezett bükkfa. Mindemellett a színezésnél sem használ mesterséges vegyi anyagokat, kizárólag természetes pigmenteket, legfeljebb egy plusz színt - ami a barna mellett általában a kék -, sőt az elkészült termékek csomagolásánál is kizárólag újrahasznosított anyagokat használ.


Szabadidejét is igyekszik valamilyen vízparton, a Dunánál vagy a Balatonnál tölteni, hosszú távú tervei között szerepel egy saját csónak és egy vízparti ház is. Mi is az Akvárium teraszon találkoztunk...




Kiállítások, workshopok

Klaudia számára nagy élményt jelentett a skandináv tanulmányain kívül az is, amikor a Helsinki Design Héten állított ki finn dizájnóriások között 2014-ben, valamint amikor a Budapest Design Héten tartott izgalmas workshopot Verebélyi Tamással együtt. Rendszeresen jelen van a nagyobb dizájnvásárokon, valamint alkotófoglalkozásokat is tart budapesti műhelyében, ahol akár ti is ki tudjátok próbálni a pirográf technikát. A legközelebbi workshop egyébként júl. 14-én este 6 órától lesz a Nappali műhelyben.

Társadalmi ügyek, inspiráló együttműködések
Munkáinak központi témái az emberi kapcsolatok, ezekben gyakran finom irónia és társadalomkritika is megjelenik. Klaudia részt vesz a MACIARC nevű, civilszervezetek és kreatív ügynökségek, grafikusok részvételével zajló kezdeményezésben is, ahol olyan plakátok létrehozásán dolgoznak, amelyek a 17. ARC közérzeti pályázat keretében civil szervezetek üzeneteit juttatják majd el a közönséghez.
Ugyancsak részt vett a Design Terminál szervezésében megtartott Segítő vásárlás akcióban is, ahol sérültekkel foglalkozó egyesületekkel ültek le tervezők rapid randi-szerű tanácsadásra. Ezen a rendezvényen az autistákat foglalkoztató MAARCRAFT egyesülettel működött együtt. 

Klaudia imádja az inspiráló megbízásokat - készített boltoknak, kávézóknak, lakberendező csapatoknak egyedi faeszközöket, de közreműködött már biciklitároló létrehozásában is. Természetesen odafigyel a kortárs alkotók, illusztrátorok munkáira is, főként a japán illetve skandináv művészek alkotásait kíséri figyelemmel, de például a balti államokban élő kollégáival is tartja a kapcsolatot. Gyakran megihletik koncertek, színházi élmények vagy baráti beszélgetések, olvasmányok, dalszövegek is. Imádja a népzenét és a népművészetet, rajong a budapesti libegőért és a jó rozéborokért. Leginkább a végletek és a kontrasztok érdeklik mind az anyaghasználat, mind az ábrázolás módja terén. Szuperképességei a humor, az állandó megújulás és a bátorság, hiszen alapvetően nem fél új utakra lépni, kísérletezni.









Önálló kiállítás a TAT Galériában
Klaudia alapvetően festőnek tartja magát, aki régóta a grafika szerelmese. Rajzai vászontáskákon is megjelennek. Hamarosan egy régi álma válik valóra, 2018-ban ugyanis élete első önálló kiállítása nyílik a TAT Galériában. A "Életrezdülések - Semmi sem fekete-fehér" című tárlat rendkívül érzékeny, őszinte hangvételű, monokróm fekete-fehér grafikákon keresztül mutatja be a hétköznapok történéseit.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése